Schoolvisie van de IQRA-school
De IQRA-school gelooft in de uniekheid van ieder kind. We gaan ervan uit dat elk kind kan en wil leren, en we ondersteunen dit proces van leren in beweging. Dit leren kan zich uiten in verschillende vormen: stappen zetten, soms vallen, maar altijd weer opstaan en doorgaan. Fouten maken hoort erbij, want van fouten leren kinderen nog meer.
Persoonlijke ontwikkeling van elk kind
We besteden veel aandacht aan de totale ontwikkeling van elk kind, zowel op het gebied van kennis als sociale vaardigheden. We vinden het belangrijk dat kinderen de basisvaardigheden zoals taal, rekenen en sociale interactie goed ontwikkelen, omdat dit de basis legt voor hun verdere leren in het leven.
Hoge verwachtingen en zorgzame begeleiding
Onze leerkrachten hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen en geven uitstekende, zorgzame begeleiding. We werken samen met ouders, leerlingen en andere betrokkenen om een uitdagende en kansrijke leeromgeving te creƫren. Als team geloven we in de kracht van onze didactische aanpak, waarin we gebruik maken van bewezen effectieve onderwijsmethoden, zoals expliciete directe instructie (EDI). Hierbij is het gebruik van data belangrijk om het onderwijs te verbeteren.
Aandacht voor de thuissituatie en cultuur van het kind
Wij zien de thuissituatie en cultuur van het kind als een belangrijk uitgangspunt voor ons pedagogisch werk. Ieder kind neemt zijn of haar thuiscultuur mee naar school, en deze krijgt een prominente plaats in de klas. Wij zien de thuiscultuur als een kans voor verrijking en verdieping, en dit vormt de basis voor ons onderwijs.
Samenwerking tussen school, ouders en omgeving
In onze school staan de pedagogische behoeften van de kinderen centraal. Ouders, school en de bredere omgeving werken samen om het beste onderwijs en begeleiding voor het kind te bieden. We betrekken de buurt bij de school en zorgen ervoor dat de school niet alleen een leeromgeving is, maar ook een plek waar het gezin zich ondersteund voelt. We zorgen ervoor dat ouders de nodige kennis en ondersteuning krijgen om de schoolloopbaan van hun kinderen optimaal te ondersteunen.
Vertrouwen en respect
Bij IQRA geloven we in een open en respectvolle relatie tussen kind, ouders en leerkrachten. Er is vertrouwen in elkaar en iedereen kan zichzelf zijn. Dit versterkt de pedagogische relatie en zorgt voor een omgeving waarin kinderen zich veilig en ondersteund voelen.
Kernwaarden van IQRA
De IQRA-school staat voor de volgende kernwaarden:
- Uniciteit van het kind staat centraal
- Participatie, inspraak en dialoog
- Deskundigheid en collegialiteit
- Optimisme en vitaliteit
- Oplossingsgericht werken
Deze waarden dragen we met trots uit in ons dagelijks werk, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen in een veilige en respectvolle omgeving.